ICA Kvantum Malmborgs Erikslust Malmö
Nominering i hållbart fiske: ICA Kvantum Malmborgs Erikslust Malmö
Varför tror du att er butik har blivit en av de tio butikerna som nominerats i Sverige I kategorin Årets hållbara fiskpris 2020?
Vi har haft ett konsekvent och målinriktat arbete under flera år för att bli landets bästa fiskdisk. Första steget var att MSC-certifiera fiskdisken vilket vi var först i Sverige med. Vi följer konsekvent "Rödlistan". "Inga fula fiskar i våra diskar." Detta arbete har gett oss riktning, struktur och inspiration. Detta speglar av sig i all kommunikation som vi gör. Utanför men framför allt i butik. Ända in i disken. Tydlig information om vårt hållbarhetsarbete är a och o när man pratar till kund. Inspiration är en annan viktig del när man kommunicerar. Miljön är stimulerande för stor och liten, vi följer trender, vi försöker tillochmed vara ledande i trender. Vi skapar köplust med frontning, hjälper kund med recept och förbereder halvfabrikat som hjälper kunden till köp.Vår fiskdisk är en viktig del av vår manuella butiksdel. Här stöttar Deli fisken och vise versa. Personalen är välutbildad, kunnig och motiverad. Delaktiga i alla beslut och inköp. Det skall vara en upplevelse att handla på Erikslust.
Vad har ni fokuserat på?
Just nu lägger vi stort fokus på tre parametrar. Nära restaurang, Färdiglagat med hög kvalite och självklart hållbarhet.
Nära restaurang
Vår egen Matkällare producerar klassiska och nya rätter med restaurangkvallité. Det har varit en stor framgång i fiskdisken.
Färdiglagat med hög kvalite
Vårt senaste drag är en förlängning av fiskdisken. En sushirestaurang för avhämtning där våra kockar producerar a la minut.
Hållbarhet
Butikens starkaste hörnpelare som givetvis även präglar fiskdisken. MSC, ASC och Krav är lika med vår fiskdisk. Ett nära samarbete med dom bästa leverantörerna är viktigt och avgörande för att få disken att fungera. Genom att vi tar hand om hela råvaran har vi i praktiken eliminerat allt svinn. Hållbarhet är den i särklass största orsaken till att vi har den position vi har. Detta är vi otroligt stolta över.
Vad är er bästa inlärning / upplevelse med vad ni har gjort?
Att det faktiskt fungerar. Vi har nu lagt många år med detta arbete. För kunden är det nu en självklarhet att tänka miljömedvetet. Man väljer vår butik för att vi har det man efterfrågar. Vi ser även att vi ökar kundupplevelsen när vi driver trenderna. Avdelningen växer på ett lönsamt och sunt sätt. Ett sunt sortiment och köpbeteende möjliggör hållbart fiske och sunda hav. Jobbar vi inom den ramen får även nästa generation ta del av havets läckra och det är viktigt!